Anjing Serang Bayi, Pemilik Didenda


 
ABC- Pheobe Hettinger dikejarkan ke Rumah Sakit Canberra setelah diserang dibahagian wajah oleh dua ekor anjing di sebuah kedai.
 
CANBERRA   — Seorang lelaki berusia 51 tahun di New South Wales didenda 1.000 dollar Australia   setelah anjingnya menggigit wajah anak perempuan berusia tiga tahun di Canberra pada tahun lalu.

Phoebe Hettinger digigit oleh dua ekor anjing milik David Mark Birnie di sebuah toko pada Disember 2014.

Di persidangan mahkamah, Birnie mengatakan, dia fikir kedua anjing miliknya akan baik-baik saja dengan anak-anak ketika Phoebe berlutut untuk mengelusnya.

Foto-foto yang diambil ibu Phoebe, Donna, setelah puterinya diserang oleh anjing-anjing itu menunjukkan wajah puterinya bersimbah darah dan sobek di beberapa bahagian.

Setelah melalui masa perbicaraan yang panjang, akhirnya hakim  , Beth Campbell, sepakat untuk membacakan pernyataan dampak terhadap korban.

Namun, dia mengatakan, di persidangan, dirinya tidak boleh memberikan  ganti rugi apa-apa kepada keluarga anak tersebut.

"Dampak yang ditanggung keluarga ini sangat signifikan,” kata hakim Campbell.

Namun, Campbell mengatakan di mahkamah bahawa dia hanyaboleh menjatuhkan denda ringan kepada Birnie, yakni sebesar 1.000 dollar Australia 

Di luar bangunan mahkamah, kedua orangtua korban mengaku marah dan kecewa dengan keputusan ini.

Hettinger mengaku anaknya mengalami ketakutan sepanjang hidupnya sejak serangan itu.

"Kami diberi tahu bahawa dia boleh melakukan operasi wajah nanti ketika dia lebih besar jika memang diperlukan. Namun, kejadian ini telah berdampak sangat besar bagi diri anak kami. Dia sebelumnya terbiasa saya tinggal kerja sejak berusia 12 bulan, tetapi setelah serangan itu, dia selalu histeria setiap saya mau tinggal berkerja."

Donna Hettinger juga mengatakan, sebelum serangan, anaknya terbiasa mendengarkan muzik sebelum tidur pada malam hari. Namun, kini anaknya hanya boleh tertidur jika kami menemaninya tidur di kamar.

Sejak serangan itu, Phoebe rutin menjalani konsultasi dengan psikologis.

Hettinger dan suaminya, Michael, juga mengaku sangat kecewa terhadap polis  yang tidak bertindak cepat.

Serangan ini terjadi setelah diberlakukannya revisi UU mengenai serangan anjing di wilayah Canberra. Sanksi denda atas serangan ini ditingkatkan dua kali  ganda menjadi 14,000 dollar Australia.

"Kami sangat dikecewakan oleh UU ini, tahun lalu kita merilis UU yang didakwa akan membedakan antara serangan biasa dan serangan yang menyebabkan cedera serius," kata Hettinger.
"Namun, lihat sekarang, kami punya kes seorang anak kecil berusia tiga tahun diserang dan menyebabkan cedera serius, tetapi pemiliknya hanya diberikan hukuman ringan setara denda parkir," ujarnya.

Atas hukuman ini, Hettinger mendesak warga Canberra untuk melaporkan keluhan kepada pemerintah setempat jika mereka merasa prihatin dengan ancaman serangan anjing.

Related Posts:

0 Response to "Anjing Serang Bayi, Pemilik Didenda"

Post a Comment